پایگاه خبری تحلیلی ایلام زمین

خانه‌های که از شهر دور هستند/ نهضت ملی مسکن ایلام در حاشیه

طرح نهضت ملی مسکن ایلام بنا است در نقاطی دور از حوزه شهری و به عبارتی در حاشیه شهر که هیچگونه امکانات و زیر ساختی در کنار آنها وجود ندارد بسازند.

 

به گزارش پایگاه خبری  ایلام زمین ، یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون مسکن در طی چهار سال بود که برای مردم به عنوان یک روزنه امیدی برای برون رفت از این شرایط دشوار مسکن تلقی میشد.

در استان ایلام نیز افراد زیادی که سال‌ها در آرزوی خانه دارشدن بودند در این طرح ثبت نام کردند به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام برای طرح نهضت ملی مسکن ، ۳۸۲۳۱ نفر شرکت کرده‌اند و تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱،  ۴۹۲۱ نفر تایید نهایی شده‌اند.

طرحی که خیلی از کارشناسان آن را  طرحی به مانند مسکن مهر میدانستند؛ با این تفاوت که قرار است در این طرح مشکلات و ایراداتی که در طرح دولت نهم وجود داشت با اجرا نهضت ملی مسکن مرتفع شود.

یکی از این ایرادات که در طرح مسکن مهر مشهود بود دوری این واحدها از حوزه شهری و حمل نقل عمومی بود و امکانات و زیرساخت‌های لازم برای این مجتمع ها وجود نداشت و همین مشکلات دردسرهای فراوانی را برای ساکنان آن ایجاد کرده بود.

اما متاسفانه در شهر ایلام به این مشکل بزرگ که در طرح قبلی درسرهای فراوانی را ایجاد کرده بود توجه نشده است و بجز چند پروژه اولیه سایر پروژها قرار است در نقاطی دور از حوزه شهری و به عبارتی در حاشیه شهر که هیچگونه امکانات و زیر ساختی در کنار آن ها وجود ندارد ساخته شود.

نبود زمین دولتی برای ساخت مسکن

علی اصغر منصوربیگی معاون مسکن و ساختمان راه شهرسازی استان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد نبود زیرساخت و هرگونه امکانات در اطراف این پروژه‌ها عنوان کرد: که ما هر جا زمین داشته‌ایم برای این پروژه‌ها استفاده کرده‌ایم و به دلیل نبود زمین دولتی مجبور به مشخص کردن این محل‌ها برای ساخت مسکن شده‌ایم.

وی در ادامه مکان تعیین شده برای این سه پروژه را به ترتیب زیر عنوان کرد: یک پروژه ۱۰۰۰ واحدی در پشت پارک کوثر شهر ایلام (پشت دریاچه مصنوعی پارک کوثر) و دو  پروژه دیگر در پشت کمبرندی شمالی و شرقی واقع شده است.

معاون مسکن و ساختمان راه شهرسازی استان با تاکید بر اینکه  به دلیل نبود زمین مجبور به تعیین این محل‌ها شده‌ایم به خبرنگار ما  اعلام داشت:  امکاناتی از جمله درمانگاه، امکانات آموزشی، فضای سبز و … در این مکان‌ها احداث خواهد شد!

راه و شهرسازی به کمیت بیش از کیفیت توجه می‌کند!

در ادامه پیگیری این موضوع به سراغ حبیب‌الله محبی مدیر کل بنیاد مسکن رفتیم که در پاسخ به سوال خبرنگار ایلام زمین در مورد پروژه هزار واحدی پشت پارک کوثر شهر ایلام بیان کرد: بنیاد مسکن، پروژه‌های ۶۳۰ واحدی، ۴۰ واحدی، ۲۰۳ واحدی، ۶۰ واحدی شهر ایلام را شروع کرده است و  متولی ساخت و ساز این واحدها بنیاد مسکن است.

وی افزود: راه و شهرسازی متولی طرح نهضت ملی است که بیشتر به کمیت توجه میکند تا کیفیت، در مورد این پروژه نیز به بنیاد پیشنهاد داده شد که این ۱۰۰۰ واحد را انجام بدهیم که با مخالفت شدید بنده مواجه شدند.

بنا است پروژه را در بیابان احداث کنند

یکی از شهروندان که در این طرح شرکت کرده بود در گفت‌وگو با ما گفت: ما با توجه به شعارهای دولت مبنی بر اینکه این واحدها در مکان‌هایی ساخته میشوند که دارای امکانات و خدمات رفاهی باشند در این پروژه شرکت کردیم اما حالا متوجه شدیم این واحدها در بیرون شهر و در یک بیابان قرار است ساخته شوند.

وی افزود: آیا واحدهایی که پول آن هم واریز و منابع مالی آنهم مشخص است با این همه تاخیر ساخته میشود؟ چطور راه و شهر سازی وعده ساخت درمانگاه و فضای سبز و … را در این مدت کوتاه  به مردم میدهد؟

این شهروند ادامه داد: خیلی از پروژهای استان که نیاز به منابع مالی کمتری هم داشته‌اند سال‌های سال است به دلیل نبود اعتبار خاک میخورند و اگر قرار  به ساخت این مسکن‌ها در این مکان‌ها باشد بنده و شاید خیلی از مردم مجبور خواهیم شد از این طرح انصراف دهیم.

در پایان این گزارش سوال مهمی که در ذهن مردم باقی مانده است این است که اگر قرار است این طرح مانند طرح‌های قبلی دارای همان مشکلات و نواقص باشد دیگر چه تفاوتی می‌تواند این طرح با سایر طرح ها داشته باشد! چرا باید این واحدها در این مکان‌ها که شاید سال‌های سال طول بکشد تا خدمات شهری به مجاورت آنها برسد احداث شوند!

انتهای پیام/ طالب قلیجی