پایگاه خبری تحلیلی ایلام زمین

شایعات عامل اصلی گرانی گوشت قرمز در ایلام

برخی از قصابی های سطح شهر ایلام و برخی از شهرستان ها نسبت به عدم عرضه‌ی محصول خود به نیت گران تر شدن، اقدام به تعطیلی خودسرانه قصابی ها نموده‌اند، در حالی که این کار در حکم احتکار بوده و جرم تلقی می شود.

به گزارشپایگاه خبری ایلام زمین له نقل از  ایلام بیدار ، گرانی افسار گسیخته، سردرگمی مردم و آینده‌ی مبهم سفره‌های مردم که همگی از آثار به جای مانده از دولت قبلی است چند سالی‌ست که اقلام و مایحتاجی که موجب رونق و برکت سفره‌ها می‌شد، یکی یکی و بی سر و صدا، از سبد غذایی خانوارها به ویژه قشر کم بضاعت و بی بضاعت حذف می‌شود و وسعت سفره‌ها روز به روز کمتر و کمتر می‌شود.

شاید در ابتدا، اقلامی که از سبد غذایی مردم کسر می‌شد، چندان آسیبی به تغذیه‌ی آنان نمی‌زد، چون می‌شد با مواد غذایی جایگزین، مشکل را بر طرف نمود. اما امروز کار به جای باریک کشیده شده و همه‌ی سفره مردم در صحن مقدس خانه جمع شده است.

سفره‌ای که در ابتدا تنقلات سالم و میوه‌ها را از دست داد و سپس به آرامی شاهد کمرنگ شدن نان و برنج شد و امروز هم با روغن، مرغ ، گوشت، لبنیات و تخم مرغ و تا حدودی هم نان در حال خداحافظی‌ است این سفره‌ها که همه‌ی مواد تغذیه‌ای موجود در هرم غذایی که مورد نیاز خانوارهاست را از دست داده‌اند، چگونه باید دوام بیاورند؟

موج گرانی‌های چند روز اخیر که ماحصل اقدام ناشایست عده ای سودجو و محتکرین در بازار است که بعد از تصمیم اصلاح اقتصادی و هدفمندی یارانه‌ها به وجود آمده است و در این مرحله که بنا بود افزایش قیمت فقط شامل مرغ و تخم مرغ، روغن، لبنیات شود، متاسفانه به تمام مواد غذایی از جمله گوشت قرمز و ماهی نیز سرایت کرده و بازار این مواد را با بحران جدی روبرو ساخته و هیچ گونه پیشگیری هم از طرف مسئولین از آن صورت نگرفته است. سوال اساسی در خصوص این ناهنجاری‌ها این است که سرچشمه‌ی این تنش‌های منفی کجاست؟ مدیریت غلط و یا برخورد اشتباه و عجولانه‌ی مردم؟

با بروز سیل عظیم گرانی‌ها و نگرانی‌های گسترده مردم در خصوص آینده‌ی مبهم آن و در پی گزارشات مخاطبین ایلام بیدار مبنی بر افزایش غیر قانونی قیمت گوشت قرمز در مراکز عرضه این محصول برآن شدیم تا با حضور میدانی در سطح شهر ایلام این موضوع را از نمایی نزدیک بررسی کنیم.

 

در همین راستا به سراغ محل‌های اصلی عرضه گوشت قر‌مز رفتیم که متاسفانه با تعطیلی بسیاری از قصابی ها مواجه شدیم و فقط تعداد انگشت شماری از آنها در حال فعالیت بودند. از همان تعداد قصاب های فعال، فیمت گوشت را جویا شدیم که با نرخ های حیرت‌آور و متغیر از ۱۷۰ تا ۲۱۰ هزار تومان مواجه شدیم و به گفته صاحبان قصابی ها این افزایش قیمتهای منحصر به فرد، در روزهای آینده نیز ادامه  خواهد داشت.

شایعات عامل اصلی شوک به بازار گوشت قرمز

یکی از کسبه‌ی فعال در عرضه‌ی گوشت قرمز به خبرنگار ایلام بیدار گفت: بعد از گران شدن بی‌سابقه مرغ، شایعاتی در مورد افزایش قیمت گوشت قرمز طی هفته‌های آتی شنیده‌ایم که باعث شوک به این بازار شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از همکاران من با شنیدن این شایعات و برای سود بردن از جوّ موجود، اقدام به تعطیلی مطلق کرده‌اند و این موضوع نیز تشدید گرانی‌ها را در پی داشته است

وی افزود: قطعا این مسئله مجدداً باعث افزایش تنش کاذب بعد از مرغ،  در خصوص گوشت قرمز و هجوم مردم به سمت خرید آن خواهد شد و چنانچه این فرایند ادامه پیدا کند نابسامانی‌های افسار گسیخته‌ای به دنبال خواهد داشت که مهار آن بسیار دشوار خواهد بود.

این کسبه در پایان بیان داشت: جهت جلوگیری از تکرار ماجرای مرغ، مسئولین باید در مورد گوشت قرمز، هرچه سریعتر به موضوع ورود کرده و چنانچه اگر قرار نیست افزایش قیمتی رخ دهد با متخلفین برخورد صورت گیرد و اگر قرار بر افزایش قیمت است به همه اعلام شود تا دست سودجویان از این بازار قطع گردد.

پیگیری های میدانی خبرنگار ایلام بیدار از سطح شهر ایلام نشان می‌دهد که به طرزی عجیب تر، ماهی نیز در بازار یافت نمی شود و این یعنی زنگ هشدار! و اگر قبل از هر گونه سودجویی و تنش، اقدامات مقتضی صورت نگیرد، گوشت ماهی نیز به سرنوشت مرغ و گوشت قرمز دچار خواهد شد. زیرا آنگونه که از شواهد امر بر می‌آید، برخی از کسبه های اصناف سطح شهر نسبت به عدم عرضه‌ی این محصول به نیت گران تر شدن اقدام نموده‌اند، در حالی که این کار در حکم احتکار بوده و جرم تلقی می شود.

همچین با توجه به گزارشاتی که از دیگر شهرستان های استان از جمله ایوان به دست ما رسیده موضوع تعطیلی خودسرانه قصابی های در سطح شهر نیز کاملاً مشهود بوده و به شکل گسترده‌ای به آن دامن زده شده است.

تعطیلی خودسرانه قصابی ها غیر قانونی است/ با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد

در همین رابطه “آذرنوش عموزاده”، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلام بیدار با اشاره به تعطیلی برخی واحد های فروش گوشت قرمز گفت: اقدام برخی از قصابی های سطح شهر ایلام و نیز شهر ایوان در تعطیلی و عدم عرضه گوشت قرمز غیرقانونی بوده و این موضوع در حال بررسی است.

وی با تایید گران شدن گوشت قرمز در ایلام گفت: به تمام زیرمجموعه ها ابلاغ شده تا آماده عرضه گوشت قرمز یخ زده در سطح استان باشند و اميدواريم این مشکل هر چه سریعتر رفع شود.

عموزاده تاکید کرد: عمده فروش و عرضه گوشت قرمز در مناطقی مانند مهدی آباد، چالسرا و هفت چشمه رخ می دهد و کشتارگاه صنعتی شهر ایلام کمترین اثر را در عرضه و فروش گوشت قرمز را دارا می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: بر طبق ابلاغیه دولت هیچ واحد و صنفی حق افزایش قیمت ندارد و به شدت و طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

جلوی هرگونه سودجویی و اختلال در نظم بازار گرفته شود

در پایان می‌توان گفت که مسئولین جهت جلوگیری از هرگونه تنش های قیمت در بازار و مهم‌تر از همه حفظ شأن و کرامت مردم که با هجوم بردن به فروشگاهها و مکان‌های عرضه‌ی کالا و نیز تشکیل صف‌های طویل انسانی به شدت زیر سوال رفته است،  باید قبل از هر اقدامی در خصوص افزایش قیمتها و در بُعد کلان‌تر، اصلاح اقتصادی، از قبل پیش بینی های لازم را در این رابطه می اندیشند که این گونه نابسامانی‌ها در سطح جامعه شکل نگیرد و دست‌مایه‌ی سود جویان و دشمنان نیز نشود.

هر چند که با وجود برخی تجربیات گذشته، پیش بینی این اوضاع کار چندان سختی نیز نبود ولی باز هم تدبیری اندیشیده نشد.

به هر حال، اتفاقاتی که نباید رخ می‌داد، به وقوع پیوست. ولی برای پیشگیری و جبران هنوز فرصت هست. مسئولین ذیربط و بازرسان دستگاه های نظارتی باید هرچه سریعتر به این قضیه ورود کرده و جلوی هرگونه سودجویی و اختلال در نظم بازار گرفته شود و در یک کلام مردم و به ویژه قشر ضعیف را دریابند.

 

انتهای پیام/ ظالب قلیجی