پایگاه خبری تحلیلی ایلام زمین

یادداشت/ «جهش تولید با مشارکت مردم »

✍️مجتبی تابش/فعال فرهنگی

در بررسی تعاریف متعدد از کلمه ی مردم در ساختار یک کشور ، کلمات مشترک فراوانی مانند ؛ جماعت انسانی ، فرهنگ مشترک ، زبان با ریشه های مشترک، اهالی یک محدوده خاص، افراد با تاریخ مشترک ، افراد با حال مشترک و توده افراد با آینده مشترک بیشتر همپوشانی می کنند .

اما تعریف واقعی و امروزی از این کلمه انحصاری را می توان چنین بیان کرد : گروه کثیری از افراد مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم با ریشه های مشترک که در یک محدوده جغرافیایی مشخص و تحت حاکمیت سیاسی مشترک ، که با اهداف تعالی زندگی اجتماعی با وابستگی های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در کنار یکدیگر زندگی می کنند .

رهبر معظم انقلاب اسلامی بمناسبت آغاز بهار و عید نوروز از سال۱۳۶۹ بر یک سری کلمات که بر گرفته از پایه ها و شعائر اصلی انقلاب اسلامی هستند مانند ؛ تحول درونی و اصلاح امور ، صبح روشنی ، تحکیم معنویت ، عدالت اجتماعی ، صرفه جویی و … تاکید داشته اند. همچنین از سال ۱۳۷۸ تا کنون بمناسبت شروع سال جدید اسامی گوناگونی برای سال انتخاب و اعلام نموده اند که چراغ راهی برای ترسیم پیشرفت سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی بوده است .

با اندکی تفکر و بررسی اسامی گوناگون انتخابی توسط ایشان به ریشه سه کلمه مهم ( همکاری مردم ، اقتصاد مردم و دولت برای مردم ) می رسیم .

 

توجه و اتکا رهبر انقلاب به کلمه مردم چنان واضح و مبرهن است که همیشه پای ثابت یکی از تاکیدات به مسئولان و از کلیدواژه های بیانات ایشان می باشد .

با توجه به اثرات تحریم های خارجی و تحریم های داخلی( برخی افراد سودجو )بر اقتصاد در طی چند سال گذشته شاهد مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی در جامعه بودیم که این مشکلات در دو سال آخر دولت پیشین بیش از هر زمانی با رکود اقتصادی و افزایش بیکاری و تورم آثار خود را بر دولت کنونی تعمیم داد .

دولت کنونی از سال ۱۴۰۰ اولین اقدامی که در جهت کاهش آن آثار انجام داد اقدام در جهت فعال کردن کارگاه ها ، بنگاه ها ، کارخانجات و شرکت های خارج شده از ریل فعالیت و تولید با حمایت بانکها و .‌‌.. بوده که اقدامات خوب و قابل ذکری انجام گرفته است.

اما از دید رهبر انقلاب و نظریه پردازان اقتصاد اقدامات دولت در امر تولید و رونق اقتصادی به تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی تواند چرخ اقتصاد را چنان که باید به حرکت درآورد بر همین اساس سال ۱۴۰۳ با نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری گردید .

تجربه نشان داده که هر زمان و در مسأله ای مردم با نظام سیاسی و اقتصادی همراهی کرده اند ، آن مسأله و مشکل حل شده است . مردمی که توانایی فعالیت اقتصادی دارند؛ اگر با مشوق های مالی و اجرایی در مسیر اقتصاد توانمند قرار نگیرند این مهم هرگز به تحقق نخواهد رسید .

بر این اساس نیاز است متولیان قانونگذاری با وضع سریع قوانین اقتصادی مردم پسند با استفاده از مشاوره اقتصاددانان و همچنین مدیران مرتبط با صنعت و اقتصاد با بهرمندی از تجربه ی کلان اصناف و مشاوران مجرب اقتصادی با استفاده از ظرفیت بی اندازه ی رسانه های کشور و با نظارت مستقیم واحد‌های نظارتی ، اقدام به تلاش در جهت ریل گذاری ، ترغیب توانمندان جامعه به مشارکت در تولید و تحقق شعار ؛ جهش تولید با مشارکت مردم نمایند.

 

انتهای پیام/